Stopień kontrastu:

A A A A

Rozmiar czcionki:

A A A

Ikona kontaktu telefonicznego

+48 17 74-83-140

Ikona kontaktu emailowego

sekretariat@zst.resman.pl

Zespół Szkół Technicznych

im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Rzeszowie

ERASMUS - projekty sektora "Edukacja Szkolna" w Zespole Szkół Technicznych w Rzeszowie

Opracowanie: Anna Leja. Opublikowano: 12 maja 2024r.

Działania realizowane są w ramach programu Erasmus+ sektora Edukacja Szkolna zatutułowane "DZIAŁAMY WSPÓLNIE I NOWATORSKO" ("LET'S DO IT – INNOVATE TOGETHER") o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000137799 i jest współfinansowane przez Unię Europejską.

SPRAWOZDANIE Z MOBILNOŚCI GRUPOWEJ W MAX-PLANCK-GYMNASIUM W DELMENHORST W RAMACH PROJEKTU ERASMUS+

Dzień 1 - Niedziela, 25.02.2024
Pierwszego dnia w dzień wylotu z Polski zebraliśmy się wszyscy na peronie Dworca Głównego w Rzeszowie około godziny 7.00. Zaraz po zbiórce ruszyliśmy w podróż pociągiem na lotnisko w Krakowie. Niektórzy z nas byli bardzo zestresowani lotem, ponieważ kilkoro z nas nigdy nie leciało samolotem. Jednak mimo naszych obaw lot przebiegł bardzo pomyślnie i dolecieliśmy do Monachium, skąd mieliśmy mieć następny lot do Bremy. Po przylocie na lotnisko w Bremie poznaliśmy rodziny, u których mieliśmy mieszkać. Na miejsce dotarliśmy około godziny 20. Wszyscy miło nas przyjęli w swoich domach. Po kolacji zakończył się nasz pierwszy dzień za granicą.
Maja K. 1LOB

Dzień 2 - Poniedziałek, 26.02.2024
W poniedziałek ok. godziny 9.00 wszyscy uczestnicy wymiany pojawili się w szkole. W stołówce szkolnej powitał nas zespół muzyczny prezentując znane utwory muzyki rozrywkowej. Następnie wystąpiła Pani Dyrektor szkoły, w swoim przemówieniu podkreślała, jak ważna jest w obecnych czasach w Europie współpraca młodzieży. Następnie każdy kraj przedstawił się krótko, każdy z nas także powiedział kilka słów o sobie w j.angielskim. Przedstawiliśmy również filmik reklamujący naszą szkołę. Wszystkie zespoły otrzymały specjalnie z tej okazji zaprojektowane koszulki z logo projektu oraz materiały reklamujące miasto i szkołę.
Po części oficjalnej udaliśmy się do biblioteki, gdzie wzięliśmy udział w zabawach integracyjnych. Lepszemu poznaniu się sprzyjała także popołudniowa wizyta w kręgielni. Cała sala była tylko dla nas. W grze wzięli udział zarówno goście jak i niemieccy koleżanki i koledzy oraz także nasi opiekunowie.
Po wizycie w kręgielni wszyscy udali się do domów. Tak minął pierwszy dzień zajęć w Max-Planck-Gymnasium w Delmenhorst.
Mateusz B. 1LOA

Dzień 3 – Wtorek, 27.02.2024
Około godziny 7.50 uczestniczyliśmy w lekcjach z naszymi koleżankami i kolegami z Niemiec, później około godziny 8 .35 spotykaliśmy się przed szkołą, aby udać się na dworzec kolejowy w Delmenhorst, a następnie pojechaliśmy do Bremy.
Po przyjeździe do miasta uczestniczyliśmy w zajęciach z podziałem na dwie grupy: muzyczną i artystyczną. Grupa muzyczna udała się na warsztaty z gry na skrzypcach, a grupa plastyczna udała się do muzeum, gdzie przeprowadzali wspólnie z przewodniczką analizę obrazów pod kątem zdrowia psychicznego oraz uczestniczyli w zajęciach, na których malowali to, czego się boją lub obawiają. Następnie około godziny 13 uczniowie udali się na obiad w wybranych przez siebie restauracjach m.in. McDonald’s. My, po zjedzeniu lunchu, udaliśmy się na zwiedzanie miasta, gdzie obejrzeliśmy katedrę gotycką od środka i od zewnątrz, kupiliśmy magnesy, zjedliśmy lody i zrobiliśmy zakupy. Po wizycie w sklepach bawiliśmy się na przydrożnym placu zabaw. Około godziny 14 udaliśmy się na dalsze zwiedzanie miasta, m.in. do najmniejszego domku, który można wynająć oraz starej dzielnicy rybackiej Schnoor z urokliwą zabudową.
O godzinie 15. 20 spotkaliśmy się pod statuą rycerza Rolanda z resztą grupy i udaliśmy się na dworzec kolejowy, aby wrócić do Delmenhorst. Po powrocie do miasta uczniowie mieli czas wolny, który spędzali z rodzinami. Od godziny 18 odbywał się w szkole wieczór gier planszowych, podczas którego uczniowie brali udział w wielu zorganizowanych przez gospodarzy grach oraz częstowali się przyniesionymi smakołykami. Podczas tego spotkania odbyła się także runda gry w chowanego na świeżym powietrzu. Po godzinie 20 uczniowie udali się do domów.
Magdalena K. 1dt

Dzień 4 - Środa, 28.02.2024
28 lutego o godzinie 7:50 moja grupa uczestnicząca w projekcie rozpoczęła zajęcia międzynarodowe. Rano wstałam o godzinie 6:00 wraz z Amelie - moją 'host siostrą'. Po zjedzeniu śniadania wyruszyłyśmy rowerami do szkoły. Nie miałyśmy razem lekcji jak w poprzednich dniach, lecz zaczęłam ten dzień pełna uśmiechu na "smiling activity". Pracując w grupie, robiliśmy wiele rzeczy, by rozluźnić atmosferę, by lepiej się poznać i nie być tak spiętym. Następnie wszyscy mogliśmy wybrać dwie aktywności, w które chcielibyśmy się zaangażować. Mieliśmy do wyboru: yoga, rysunek, sport, drama, kreatywne pisanie.
Ja wybrałam yogę i dramę. Na pierwszej aktywności mogłam się rozluźnić, porozciągać i odprężyć. Na tych zajęciach skupia się przeważnie na oddechu i zneutralizowaniu stresu, co - moim zdaniem - powinno być priorytetem. Na dramie zaczęliśmy od rozluźnienia się, jak i od poprawy atmosfery. Mogliśmy wdać się w różne uczucia: złość, radość, zwycięstwo itp. Dzięki temu wyładowaliśmy różne emocje. Pod koniec zajęć rysowaliśmy ilustrację naszej wymyślonej postaci książkowej, dzięki czemu mogliśmy poznać odrobinę siebie.
Nastał czas na lunch, na który dostaliśmy bardzo dobrą pizzę. Mieliśmy jej kilka rodzajów, dlatego każdy mógł znaleźć coś dla siebie. O 13:40 skończyłam zajęcia w szkole i udałam się z Amelie do domu, oczywiście podróżowałyśmy rowerami. W czasie wolnym po szkole oglądałam wraz z moją “host siostrą” film na Netflixie.
O 17:00 zebraliśmy się obok szkoły, by wyjechać pociągiem do Bremen na "afterwork concert". Byliśmy w filharmonii Die Glocke, gdzie mogliśmy posłuchać orkiestry filharmoników bremeńskich. Najbardziej podobał mi się fragment występu, gdy dwóch muzyków stało na dwóch końcach sali i nawzajem odpowiadało sobie grą na waltorni. Cała muzyka była bardzo przyjemna. Moim zdaniem duże brawa należały się dyrygentowi, gdyż zrobił dobrą robotę.
O 20:12 wróciliśmy do Delmenhorst, gdzie mama Amelie nas odebrała. Osobiście bardzo podobał mi się ten dzień. Był inny niż każdy dotychczas, a dzięki wielu atrakcjom mogłam poznać mnóstwo osób z innych krajów, na przykład z Rumunii, Łotwy, Włoch czy Niemiec. Bardzo się cieszę, że wzięłam udział w tej międzynarodowej wymianie.
Kasia K. 1d

Dzień 5 – Czwartek, 29.02.2024
Wstałam o 6.20 i po zjedzeniu śniadania oraz przygotowaniu się do szkoły pojechałyśmy rowerami z Josephine na zajęcia do szkoły. Ok 8.00 rozpoczęły się zajęcia integracyjne tzw."smiling activity". Następnie zostaliśmy podzieleni na 9 grup międzynarodowych, które miały opracować wywiady na tematy związane ze zdrowym stylem życia. Każda grupa sama zdecydowała, na jakim konkretnym temacie chce się skupić. Po intensywnej pracy grupowej zjedliśmy obiad w szkolnej stołówce. Po 13 wróciłam do domu z Josephine i grałyśmy razem w domu. Ok 15 spotkałam się z całą polską grupą w mieście. Wieczorem ok. 19.00 wszyscy udali się do szkoły aby wziąć udział w imprezie pożegnalnej. Były tańce międzynarodowe, karaoke, słuchanie muzyki, gry planszowe, wspólne rozmowy, zabawa w chowanego. Ciężko było rozejść się do domów. To był bardzo udany dzień.
Emilia P. 1dt

Dzień 6 - Piątek, 01.03.2024
Większość z nas wstała o godzinie około 6.30, zjedliśmy śniadanie, porozmawialiśmy z naszymi “host rodzinami” i wyjechaliśmy rowerami do szkoły. Około godziny 7.40 wszyscy dojechaliśmy na miejsce i spotkaliśmy się w jednym z budynków szkoły. O godzinie 7.50 w bibliotece odbyły się zajęcia, które miały na celu nas rozbudzić i zapewnić nam dobry humor. Po zajęciach mieliśmy 10-15minut przerwy na rozmowę, zjedzenie czegoś lub na chwilę odpoczynku. Po przerwie kończyliśmy nasze podcasty, nagranie piosenki razem z naszymi koleżankami i kolegami z innych krajów, nad którymi pracowaliśmy również poprzedniego dnia. Po zakończeniu prac nad naszymi projektami wysłaliśmy je do naszych nauczycieli i mieliśmy trochę wolnego czasu czekając, aż do szkoły przyjedzie prasa. W oczekiwaniu na dziennikarzy z “Weser Kurier” i “Delmenhorster Kreisblatt” nasi nauczyciele przygotowali kody QR, dzięki zeskanowaniu ich mogliśmy zobaczyć każdą pracę wykonaną przez nas. Po dotarciu prasy do szkoły zrobiliśmy sobie wspólne zdjęcia oraz nasza koleżanka Magda udzieliła wywiadu na temat całego wyjazdu. Po zrobieniu zdjęć, udzieleniu wywiadów przeszliśmy do ceremonii zamykającej cały wyjazd. Każdy kraj powiedział od siebie parę słów na temat swoich osobistych wrażeń wyniesionych podczas całego spotkania. Gdy zakończyliśmy ceremonię, mieliśmy tyle czasu, ile tylko potrzebowaliśmy, by pożegnać się z naszymi koleżankami i kolegami z innych krajów. Po pożegnaniu rozeszliśmy się do naszych “host rodzin”, które dla każdego z nas coś zaplanowały.
Anna J. 2LOA

Dzień 7 – Sobota , 02.03.2024
2.03.2024 – Dzisiaj obudziłem się o 8:40 z myślą, że jest wylot i pożegnanie z rodziną goszczącą. Zszedłem na dół ze swojego pokoju i pożegnałem się z tatą mojego “host kolegi”, ponieważ musiał wyjechać. Później na śniadaniu opowiadaliśmy sobie z Aleksandrem łamańce językowe w naszych ojczystych językach. Po śniadaniu korzystałem z ostatnich chwil możliwości zabawy z rodziną goszczącą. Był to cudowny czas. Za chwilę już musieliśmy się zbierać, pakować walizki do samochodu, żegnać się z częścią rodziny, która została w domu. Pojechaliśmy na lotnisko, później ostatnie pożegnania i wylot z Bremy do Monachium. Po około 1.5h lotu znaleźliśmy się w Bawarii, aby zdążyć na kolejny lot musieliśmy biec albo chociaż bardzo szybko iść, ponieważ mieliśmy bardzo mało czasu między przylotem a odlotem. Kiedy dolecieliśmy do Krakowa ponownie musieliśmy się bardzo spieszyć, aby zdążyć na odjazd pociągu z Krakowa do Rzeszowa. Po przyjeździe i powrocie do domów, to był już koniec niemieckiej części Erasmusa.
Szymon K. 1dt

Refleksje uczestników mobilności:

"Uważam, że wyjazd był bardzo kształcący. Pomógł nam rozwijać nasze umiejętności językowe oraz poznać nowych ludzi. Wyjazd przyniósł nam wiele emocji, atmosfera była miła."
Maja K. 1LOB

"Podróż zleciała szybko. Wycieczka do Bremy była bardzo ciekawa, architektura tam jest wspaniała. Praca w grupach była przyjemna, wszyscy dobrze dogadywali się w języku angielskim. Niestety, wizyta minęła bardzo szybko i musieliśmy się pożegnać z nowo poznanymi osobami."
Kasia K. 1dt

"Wyjazd pozwolił mi usprawnić komunikację w języku angielskim. Zaznałem kultury niemieckiej, ale też rumuńskiej, włoskiej i łotewskiej od innych uczestników. Wyjazd był dla mnie nowym doświadczeniem, wiele się nauczyłem, zdecydowanie pojechałbym jeszcze raz."
Wojciech M. 1dt

"Podczas wyjazdu polubiłem grupę z Rumunii."
Mateusz B. 1LOB

"Wyjazd bardzo mi się podobał. Moją ulubioną częścią była wycieczka do Bremy i impreza wieczorem."
Magdalena K. 1dt

"Wyjazd był bardzo fajny, a najbardziej podobało mi się zwiedzanie Bremy z kolegami i koleżankami. Ludzi, których tam poznałam, bardzo polubiłam, a nawet z niektórymi mam kontakt do teraz. Z miłą chęcią pojechałabym jeszcze raz."
Emilia P. 1dt

"Dla mnie ten wyjazd był niesamowitym doświadczeniem. Bardzo się cieszę, że miałam możliwość poznać tyle wartościowych ludzi i spędzić z nimi dobry czas."
Anna J. 2LOa

"Podobało mi się, podszlifowałem swój język angielski"
Szymon K. 1dt

Zasoby cyfrowe (produkty projektu):