Mechanicy z ZST odbyli staż w Niemieckim Schkeuditz

Materiał opracowany przez: Anita Gelleta, •  opublikowano: 10 listopada 2018

W dniach 08.10-26.10.2018 roku grupa 15 techników mechaników wzięła udział w trzytygodniowym stażu w Schkeuditz w Niemczech. Staż realizowany był w ramach projektu: "Poszerzamy horyzonty. Europejska mobilność edukacyjna szansą rozwoju zawodowego". Projekt realizowaliśmy wspólnie z firmą Vitalis GmbH. Opiekunem naszej grupy z ramienia ZST była pani Anita Gelleta.

Zdjęcie: 1.JPGZdjęcie: 2.JPGZdjęcie: 3.JPG

Na nasz staż wyruszyliśmy do Schkeuditz w Niemczech autokarem spod siedziby szkoły punktualnie o godzinie 7 rano. Podróż minęła nam spokojnie, w miłej i przyjaznej atmosferze. Przejazd zajął nam wraz z przerwami na postoje około 10 godzin. Na miejscu oczekiwali na nas pracownicy firmy Vitalis z panią Anią Pfeifer na czele, która zakwaterowała nas w tutejszych budynkach mieszkalnych oraz oprowadziła po zapleczu warsztatowym. Następnie odbyło się spotkanie organizacyjne, na którym zostaliśmy zapoznani z regulaminami, harmonogramem dnia, wymaganiami firmy, w której będziemy odbywali praktykę zawodową, sposobami bezpiecznego poruszania się po Schkeuditz i okolicy oraz programem pobytu.

Zdjęcie: 5.JPGZdjęcie: 4.JPGZdjęcie: 6.JPG

W pierwszym tygodniu praktyki odbywały się codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach 9–15 w Projekt Korrekt e.V. w Lipsku. Prowadził je pan Martin Kozlovsky. Po zapoznaniu się z przepisami higieny i bezpieczeństwa pracy obowiązującymi w czasie szkolenia praktycznego przystąpiliśmy do zajęć, które w pierwszym tygodniu obejmowały następujące tematy: omówienie przebiegów i celu szkolenia praktycznego oraz informacje o możliwości doskonalenia zawodowego, zapoznanie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, zapobiegania wypadkom na stanowisku pracy, wprowadzenie do zasad funkcjonowania maszyn CNC, zapoznanie się z budową maszyn CNC, sposób funkcjonowania i rodzaje komputerowego sterowania numerycznego maszynami, poznawanie podstawowego słownictwa fachowego w języku niemieckim, poznanie rozszerzonych funkcji sterowania procesem obróbki oraz kodowanie poleceń typu G i M, określanie poprawnej drogi narzędzia i funkcje dodatkowe.

Zdjęcie: 6a.JPGZdjęcie: 8.JPGZdjęcie: 7.JPG

W pierwszym tygodniu pobytu program kulturowy obejmował zwiedzanie Lipska oraz sobotnio – niedzielny pobyt w Berlinie. Do Lipska wyruszyliśmy w poniedziałek 8 października, tuż po zajęciach praktycznych, wraz z opiekunem ze strony Vitalis – panią Małgorzatą Worona. Pierwszym elementem było poznanie zasad komunikacji zbiorowej – pociągi, metro, tramwaje itp. Następnie zwiedzaliśmy Lipsk – okolice dworca głównego (centrum), urocze zakątki starego miasta, dawne budynki uniwersyteckie, historyczne miejsca związane z osobą Goethe’go, dawne zabudowania kupieckie. Kolejnym elementem była wycieczka na szczyt (taras widokowy) najwyższego budynku w Lipsku, skąd mogliśmy podziwiać panoramę miasta i zrobić wiele ciekawych zdjęć. Wędrówka ta pokazała jak ciekawym miastem jest Lipsk. To miejsce gdzie historia przeplata się z nowoczesnością. Z jednej strony tętniące życiem, pełne zgiełku i turystów, a z drugiej mające wiele ciekawych, spokojnych i wartych obejrzenia punktów, pełne zieleni i ścieżek rowerowych.

Zdjęcie: 10.JPGZdjęcie: 8a.JPGZdjęcie: 9.JPG

Podczas dwudniowego pobytu w Berlinie zwiedziliśmy między innymi: siedzibę kanclerza Niemiec (Bundeskanzleramt), gmach parlamentu (Reichstag), największy berliński park (Tiergarten), Bramę Branderburską (Branderburger Tor) i ulicę Unter den Linden, pomnik holokaustu (Holocaust Mahnmal), Potsdamer Platz, z pozostałościami muru berlińskiego (Berliner Mauer), Muzeum Techniki (Deutsches Technikmuseum), wyspę Spreeinsel zwaną też Wyspą Muzeów z uwagi na to, że znajduje się tam 5 obiektów tego typu: Stare Muzeum (Altes Museum), Nowe Muzeum (Neues Museum), w którym prezentowane są zbiory sztuki egipskiej, w tym najcenniejszy eksponat – popiersie królowej Nefretete z XIV w. p.n.e., Stara Galeria Narodowa (Alte Nationalgalerie), Muzeum im. Bodego (Bodemuseum) i Muzeum Pergamonu (Pergamonmuseum), Katedrę Berlińską (Berliner Dom), budynek czerwonego ratusza berlińskiego (Rotes Rathaus), wieżę telewizyjną (Fernsehturm) o wysokości 368m z obrotową restauracją na platformie oraz Oceanarium Sea Life oraz Aquadom.

Zdjęcie: 11.JPGZdjęcie: 12.JPGZdjęcie: 13.JPG

W drugim i trzecim tygodniu praktyk przenieśliśmy się na pracownie mechaniczną Metallwerkstatt Vitalis. Praktyki odbywały się od 9.00-15.00 Naszym nowym opiekunem był pan Henning Brendler. Mieliśmy do wykonania projekt a następnie budowę jednosiedzeniowego samochodu typu buggy z napędem elektrycznym i systemem zaopatrywania w energię słoneczną (pojazd, który został wyposażony w dwa silniki elektryczne umieszczone na tylnych kołach). Opiekun praktyk pan Hening Brendler ocenił wykonanie wszystkich naszych elementów na ocenę bardzo dobrą co bardzo nas ucieszyło. Byliśmy zadowoleni i chętnie uczęszczaliśmy na praktyki, a po praktykach dyskutowaliśmy i wymieniali się spostrzeżeniami i uwagami na temat zagadnień którymi się zajmowaliśmy.

Zdjęcie: 13 b.jpgZdjęcie: 14.jpgZdjęcie: 13 a.jpg

W sobotę zaraz po śniadaniu wyruszyliśmy na zwiedzanie Drezna, gdzie po dotarciu na dworzec główny czekała już na nas pani przewodnik - Izabela Szymków, z którą na rozpoczęcie naszej wycieczki przeszliśmy w kierunku starówki. Po drodze słuchaliśmy opowieści z historii Drezna. Dowiedzieliśmy się o zniszczeniach miasta w czasie II wojny światowej, o jego odbudowie za czasów socjalizmu, zatrzymaliśmy się też na moment pod tablicą upamiętniającą Fryderyka Szopena. Dopiero jednak w centrum przekonaliśmy się dlaczego Drezno zwane jest miastem baroku i "Florencją Północy". Podczas spaceru po starówce zwiedziliśmy następujące ciekawe miejsca: Zamek Królewski (Dresdner Schloss), rezydencję dynastii Wettynów (Taschenberg), pałacyk hrabiny Cosel podarowany jej przez Augusta II Mocnego, w którym mieści się obecnie hotel sieci Kempiński, twierdzę (Zwinger), późnobarokowy zespół architektoniczny z czasów Augusta II Mocnego zbudowany na planie prostokąta z wewnętrznym dziedzińcem, otoczony galeriami, z ogrodem, fontannami, bramą koronną i pawilonami, w których znajdują się zbrojownia (Rustkammer), Galeria Starych Mistrzów (Gemäldegalerie Alte Meister) z obrazami m.in. Rubensa, Rembrandta, Dürera, salon matematyczny, salon fizyczny, muzeum porcelany, muzeum państwowych zbiorów sztuki (Albertinum), operę ( Sepmer Oper) z pomnikami Goethego i Schillera przy wejściu, plac Teatralny z pomnikiem króla Johana,Katedrę Św. Trójcy (Hofkirche), jedyny kościół katolicki w mieście, kościół Mariacki (Frauenkirche), luterańska świątynia i pomnik Marcina Lutra na placu, malowidło ścienne "Orszak Książęcy" (Fürstenzug), wykonane z płytek ceramicznych przedstawiające poczet królów saksońskich - stajnie królewskie z placem turniejowym dla rycerzy, dziś miejsce okolicznościowych jarmarków.

Zdjęcie: 17.jpgZdjęcie: 16.jpgZdjęcie: 15.jpg

Kolejnym etapem naszej przygody było odwiedzenie manufaktury Volkswagena (Gläserne VW-Manufaktur). Szklana Manufaktura to jedyna fabryka marki Volkswagen i jedna z niewielu fabryk, w której można oglądać z bliska proces produkcji samochodów. Jest to prawdziwa gratka dla wszystkich fanów motoryzacji. Podczas półtoragodzinnego zwiedzania, pracownik manufaktury, pani Iza oprowadzała nas po szklanych halach produkcyjnych opowiadając o unikalnych szczegółach dotyczących produkcji oraz o samym samochodzie jakim jest Volkswagen e-Golf. Dodatkową atrakcją była możliwość zakupu ciekawych gadgetów sygnowanych przez Volkswagena.

Zdjęcie: 19.JPGZdjęcie: 18.JPGZdjęcie: 20.JPG

W niedzielny słoneczny poranek wyruszyliśmy S - Bahnem na Pomnik Bitwy Narodów (Völkerschlachtdenkmal), najwyższą bo mierzącą 91 metrów tego typu budowlę w Europie. Upamiętnia on największą bitwę koalicji antyfrancuskiej (Austria, Prusy, Rosja i Szwecja) z wojskami Napoleona, która w dniach 16-19.10.1813 r. miała miejsce w okolicach Lipska. W skład kompleksu wchodzą poza monumentem także: muzeum "Forum 1813", zbiornik wodny, który według legendy powstał z łez wylanych z powodu ilości ludzi poległych w tej bitwie oraz aleja lipowa okalająca cały obszar. W olbrzymiej przestrzeni kopuły wieńczącej Halę Chwały (Ruhmeshalle) umieszczono postaci 324 jeźdźców niemal naturalnej wielkości. Samodzielnie odczytaliśmy głośno historię związaną z pomnikiem aby zdobyć wiedzę na temat zwiedzanego obiektu. Następnie udaliśmy się na spacer po Lipsku i zakup pamiątek w pasażu dworca.

W trzecim tygodniu pobytu udaliśmy się bardzo atrakcyjne dla nas wydarzenie jakim był mecz RB Leipzig vs Celtic FC - Europa League 2018-19 na stadionie Red Bull Arena. Jest to stadion znajdujący się w Lipsku. Swoje mecze w roli gospodarza rozgrywa na nim RB Leipzig, grający w 1. Bundeslidze. Pojemność od roku 2015 wynosi 42 959 (wcześniej 44 345). Został zbudowany w 1956 jako Stadion der Hunderttausend i w tym czasie był największym w Niemczech (pojemność wtedy wynosiła około 110 000). Przed Mistrzostwami Świata 2006 stadion został zlikwidowany, a w pozostałej po nim niecce wybudowano nowy obiekt oddany do użytku w marcu 2004 pod nazwą Zentralstadion. 24 lipca 2010 roku po wykupieniu praw do nazwy przez Red Bull GmbH stadion zmienił nazwę na Red Bull Arena. Mecz zakończył się wynikiem 2:0 dla gospodarzy i stanowił dla nas nie lada gratkę.

Ostatni dzień naszego stażu spędziliśmy na praktykach gdzie podsumowywaliśmy naszą pracę. Po powrocie z praktyk odbyliśmy pożegnalną, podsumowującą lekcję języka niemieckiego, po której jeszcze przed obiadokolacją udaliśmy się zrobić drobne zakupy spożywcze mając na uwadze czekającą nas drogę powrotną do domu. Wieczorem odbyło się oficjalne podsumowanie pobytu naszej grupy na stażu w Niemczech. Po krótkim podziękowaniu ze strony pracowników firmy Vitalis otrzymaliśmy certyfikaty językowe oraz certyfikaty potwierdzające odbycie praktyki. Tego samego dnia spotkaliśmy się z panią Anitą w celu wypełnienia ankiety ewaluacyjnej na zakończenie praktyk oraz ostatecznego sprawdzenia obowiązkowej dokumentacji. Przeprowadziliśmy rozmowy w celu podsumowania naszego trzytygodniowego pobytu w Niemczech. Każdy z nas możliwość przedstawienia swoich wrażeń, spostrzeżeń i wniosków. Następnie wszyscy spakowaliśmy swoje bagaże położyliśmy się spać, gdyż nazajutrz czekał nas powrót do Polski.