Wykład otwarty dla uczniów ZST

Materiał opracowany przez: Leszek Niedbała, •  opublikowano: 27 stycznia 2019

W dniu 11.01.2019r. przedstawiciel Politechniki Rzeszowskiej pan Bartosz Kowal zrealizował lekcję dla zawodu technik elektronik i technik informatyk w klasach 1at, 2at, 3at, 2ct, 3bt. Tematem zajęć była rzeczywistość wirtualna w kontekście wykorzystania jej w edukacji i przemyśle. Był to wykład, w czasie którego prowadzący p. Bartosz Kowal (asystent Zakładu Systemów Złożonych Politechniki Rzeszowskiej) objaśniał terminy związane z rzeczywistością wirtualną.

Zdjęcie: DSC_0183.JPGZdjęcie: DSC_0184.JPGZdjęcie: DSC_0181.JPG

Rzeczywistość wirtualna VR (Virtual Reality) jest to obraz sztucznej rzeczywistości stworzony przy wykorzystaniu technologii informatycznej. Polega na multimedialnym kreowaniu komputerowej wizji przedmiotów, przestrzeni i zdarzeń. Może on reprezentować elementy świata realnego w postaci symulacji komputerowych, a także zupełnie fikcyjnego tak jak w grach komputerowych. Rzeczywistość rozszerzona AR (Augmented Reality) to technologie łączące w sobie świat rzeczywisty i wirtualny. Na realny obraz nakładane są zazwyczaj wizualizacje 3D. Użytkownik nie może wchodzić z nimi w interakcje.

Zdjęcie: DSC_0201.JPGZdjęcie: DSC_0188.JPGZdjęcie: DSC_0194.JPG

Omówione zostały rodzaje okularów VR oraz ich budowa i zasada działania. Kluczowymi elementami w goglach VR są dwa ekrany lub jeden podzielony na dwie części. Obrazy te są zakrzywiane za pośrednictwem specjalnych soczewek, trafiają do naszego oka i są odbierane jako obraz trójwymiarowy. Źródłem obrazu dla okularów VR może być konsola gier, komputer PC lub smartfon. Do okularów VR dołącza się szereg nowoczesnych czujników takich jak akcelerometry, żyroskopy, magnetometry i różnego rodzaju kontrolery. Dzięki temu można symulować trójwymiarową rzeczywistość i powodować interakcje ze światem rzeczywistym. Okulary VR komunikują się kontrolerem za pośrednictwem kabla, a także bezprzewodowo z wykorzystaniem technologii Bluetooth. Ograniczenia technologiczne wynikają jak na razie z ograniczonej rozdzielczości obrazu do Full-HD (1k), co jest niewystarczające gdyż rozdzielczość pełnego widzenia dla oka ludzkiego wynosi 16k (jest 16 razy większa niż Full-HD). Technologia Bluetooth ma również ograniczony zasięg do kilku metrów, a kolejnym problemem jest ograniczona pojemność akumulatorów, która limituje czas pracy zestawu.

Technologie rozszerzonej rzeczywistości AR znajdują zastosowanie w medycynie np. jako wyświetlanie danych o pacjentach w czasie rzeczywistym. Technologie VR/AR stosuje się w procesach produkcyjnych, a zwłaszcza przy projektowaniu i rozbudowie nowych urządzeń. Można również przeprowadzać wirtualne szkolenia w zakresie obsługi i naprawy sprzętu. Firma Airbus korzysta z oprogramowania MiRA (Mixed Reality Application), które łączy cyfrowe makiety z obrazami produkcyjnymi, przez co skraca się czas kontroli jakości podczas produkcji. Firmy motoryzacyjne wykorzystują rozwiązania VR do wirtualnego projektowania i prototypowania pojazdów np. firma Ford używa FIVE (Ford Immersive Vehicle Environment), który pozwala na przenoszenie projektów CAD do wirtualnej rzeczywistości. Audi testuje tzw. Holodeck wirtualnej rzeczywistości, który pozwala na jednoczesną pracę kilku osób we wspólnej cyfrowej przestrzeni, przy czym każda ma indywidualny dostęp do modelu pojazdu.
Opracowanie - Leszek Niedbała, zdjęcia – Andrzej Kloc