ERASMUS - projekty sektora "Edukacja Szkolna" w Zespole Szkół Technicznych w Rzeszowie

Działania realizowane są w ramach programu Erasmus+ sektora Edukacja Szkolna zatutułowane "DZIAŁAMY WSPÓLNIE I NOWATORSKO" ("LET'S DO IT – INNOVATE TOGETHER") o numerze 2023-1-PL01-KA122-SCH-000137799 i jest współfinansowane przez Unię Europejską.
SPRAWOZDANIE Z MOBILNOŚCI GRUPOWEJ W AGRUPAMENTO DE ESCOLAS W PENALVA DO CASTELO W PORTUGALII W RAMACH PROJEKTU ERASMUS+
Dzień 1 – Sobota 18.05.24
Rankiem opuściliśmy Warszawę i rozpoczęliśmy naszą podróż do przepięknej Portugalii. Wylot z lotniska Chopina o godzinie 5:55 obiecywał ekscytujące przygody w nowym miejscu. Po wylądowaniu w Porto od razu udaliśmy się metrem do hotelu, aby zostawić bagaże. Nie mogliśmy się jednak powstrzymać od natychmiastowego rozpoczęcia odkrywania tego niezwykłego miasta. Naszym pierwszym przystankiem był słynny stadion FC Porto Dragão. Tam rozpoczęliśmy fascynującą wycieczkę po jego zakamarkach, przechadzając się przez pomieszczenia, w których na co dzień przebywają utalentowani piłkarze. Od szatni po sale treningowe, każdy krok wzbudzał w nas coraz większe zainteresowanie. Po zwiedzaniu stadionu udaliśmy się do muzeum klubu FC Porto, aby zgłębić jego bogatą historię i tradycję. Eksponaty, zdjęcia i opowieści przybliżyły nam znaczenie tego klubu dla miasta i jego mieszkańców. W międzyczasie zasmakowaliśmy regionalnej potrawy - francesinhi. Spacerując po uliczkach Porto, zachwycaliśmy się jego architekturą, zabytkami i klimatycznymi zakątkami. Wieczorem wróciliśmy do hotelu, aby odpocząć po długim dniu pełnym wrażeń i przygotować się na kolejne przygody, które czekały na nas następnego dnia.
Julia S.,2c
Dzień 2 – Niedziela 19.05.24
Niedziela rozpoczęła się dla nas od przyjemnego śniadania w hotelu, gdzie delektowaliśmy się smacznymi potrawami i cieszyliśmy się chwilą spokoju przed kolejnymi przygodami. O godzinie 9:00 wymeldowaliśmy się z hotelu, gotowi na kolejną porcję wrażeń. Naszym celem był przepiękny Ocean Atlantycki, więc ruszyliśmy metrem, pełni ekscytacji na myśl o spędzeniu czasu nad jego brzegiem. Na plaży, otuleni promieniami słońca i szumem fal, znaleźliśmy chwilę wytchnienia od codziennych spraw. Spacerując po piasku, oddychając świeżym morskim powietrzem, czuliśmy się jakbyśmy byli w innym świecie, gdzie czas płynął wolniej. Po obiedzie wsiedliśmy do autobusu, który zabrał nas w podróż do urokliwej miejscowości Viseu. Po przyjeździe zostaliśmy serdecznie przywitani przez nasze rodziny goszczące. Ich ciepłe przyjęcie i gościnność sprawiły, że od razu poczuliśmy się jak w domu. Wieczór spędziliśmy na niespiesznym poznawaniu naszych nowych przyjaciół w ich własnym domowym zaciszu. Każdy moment był wyjątkowy, od pierwszego serdecznego przywitania po ciekawe rozmowy przy wspólnym stole. Słuchając opowieści naszych gospodarzy, poznawaliśmy nie tylko ich historie, ale również kawałek lokalnej tradycji i obyczajów. Wieczór minął nam na budowaniu relacji, zacieśnianiu więzi i dzieleniu się naszymi własnymi doświadczeniami. To był wieczór, który pokazał nam, jak wielką wartość mają spotkania z ludźmi z różnych stron świata i jak wiele możemy zyskać dzięki otwartości na nowe znajomości.
Julia S.,2c
Dzień 3 – Poniedziałek 20.05.24
Tego dnia wszyscy uczestnicy wizyty zostali oficjalnie przywitani przez dyrektora szkoły w zespole szkół Agrupamento de Escolas, mieszczącej się w małej lecz uroczej miejscowości Penalva do Castelo, leżącej niedaleko stolicy regionu Viseu. Pani dyrektor podkreśliła, jak ważne jest dla całej społeczności szkolnej w ich miejscowości spotkanie i współpraca tak wielu szkół z Europy. Po części oficjalnej uczniowie z Polski, Włoch i Portugalii zapoznawali się ze sobą poprzez udział w zabawach i grach integracyjnych prowadzonych oczywiście w języku angielskim przez nauczycieli z Portugalii. Później zwiedzili przepiękne miasto Viseu, gdzie mogli delektować się widokiem portugalskiej architektury oraz spróbować regionalnych potraw. Po zwiedzaniu miasta wszyscy wrócili do miejsca zakwaterowania i spędzali czas z rodziną goszczącą.
Ihor K.,1LOA
Dzień 4 – Wtorek 21.05.24
O godzinie 9 zgromadziliśmy się w sali gimnastycznej, gdzie każda szkoła zaprezentowała trochę zapomniane gry znane w jej kraju. Podzieleni na grupy graliśmy w ringo, grę przygotowaną przez IV LO w Rzeszowie oraz w kapsle, zabawę zaprezentowaną przez naszą szkołę. Był również tor przeszkód, który zaproponowała szkoła z Włoch i przeciąganie liny prowadzone przez szkołę portugalską, które wzbudziło chyba najwięcej emocji wśród zarówno uczestników zabawy jak i publiczności. Prowadzący zajęcia podkreślali wagę ruchu dla zdrowia zarówno fizycznego jak i psychicznego. Wszyscy mogli potwierdzić, że po tym dniu pełnym fizycznej aktywności czuliśmy się świetnie i byliśmy gotowi do pracy nad realizacją kolejnych zadań projektowych dotyczących bezpieczeństwa w sieci. Po obiedzie w szkolnej stołówce i intensywnej umysłowej pracy w grupach międzynarodowych powróciliśmy do domów na ciepłą kolację przygotowaną przez rodziny naszych gospodarzy.
Igor B.,1c
Dzień 5 – Środa 22.05.24
W środę o godzinie 9:00 uczestnicy Programu Erasmus+ spotkali się w sali, aby dokończyć swoją pracę w grupach na temat cyberprzemocy. Było to ostatnie spotkanie robocze przed prezentacjami końcowymi, które miały podsumować ich wysiłki. Trzy grupy skoncentrowały się na stworzeniu komiksu, starając się w przystępny i wizualny sposób przedstawić problem cyberprzemocy, jej skutki oraz sposoby radzenia sobie z nią. Grupy te pracowały intensywnie, dbając o każdy szczegół rysunków i dialogów, aby ich prace były zarówno edukacyjne, jak i interesujące. Pozostałe dwie grupy pracowały nad dokończeniem scenariusza oraz nagraniem filmu, który miał być bardziej złożoną formą artystyczną przedstawienia tego samego tematu. Przygotowywanie scenariusza wymagało dogłębnego zrozumienia problematyki, a nagrywanie filmu – dużej współpracy i koordynacji między członkami grupy. Każdy starał się, aby jego wkład był jak najbardziej wartościowy, a całość prezentowała się profesjonalnie i przekonywująco. Praca w grupach przebiegała owocnie, a atmosfera była pełna zaangażowania i entuzjazmu. Uczestnicy dzielili się pomysłami, wspólnie rozwiązywali problemy i wspierali się nawzajem. Widać było, że każdemu zależy na jak najlepszym rezultacie. Po zakończeniu pracy, około godziny 11:30, uczniowie udali się do ratusza miasta Penalva do Castelo, gdzie spotkali się z burmistrzem miasta. Uczniowie mieli okazję zrobić sobie zdjęcie z burmistrzem oraz otrzymali miłe upominki na pamiątkę tego spotkania. Po zakończonym spotkaniu, uczestnicy udali się wraz ze swoimi rodzinami goszczącymi na obiad. Był to czas na relaks i integrację w mniej formalnej atmosferze. Popołudnie oraz wieczór były pełne atrakcji przygotowanych przez gospodarzy, które umożliwiły uczestnikom lepsze poznanie lokalnej kultury i tradycji. Dzięki tym aktywnościom, uczniowie mogli nie tylko poszerzyć swoje horyzonty, ale również zacieśnić więzi z rodzinami goszczącymi oraz pozostałymi uczestnikami programu.
Łukasz W.,2C
Dzień 6 – Czwartek 23.05.24
Ten dzień to wycieczka do Porto. Pierwszym punktem było zwiedzanie Museu de Serralves, miejsca wypełnionego oryginalnymi obrazami i współczesnymi dziełami sztuki. Grupa robiła zdjęcia i podziwiała formy przestrzenne umieszczone w pięknym rozległym parku. Można było także pospacerować po drewnianych ścieżkach umieszczonych wśród konarów drzew i podziwiać park z perspektywy kilkunastu metrów. Po wizycie w muzeum uczniowie zostali podzieleni na mniejsze grupy i udali się na zwiedzanie Porto. Kościoły ze znanymi płytkami w kolorze biało-niebieskim zafascynowały wszystkich. Młodzież miała także okazję spróbować słynne danie z regionu Porto: Francesinhe – mega dużą kanapkę z sosem pomidorowo-piwnym. Znad rzeki Rio Douro wszyscy wyruszyli w drogę powrotną do Penalvy kończąc długi dzień pełen wrażeń.
Erwin P.,1LOA
Dzień 7 – Piątek 24.05.2
24 maja uczniowie zaczęli dzień w szkole od obejrzenia prezentacji szkoły 4LO o tzw. „questingu”, który jest świetną alternatywą na spacer lub zdobycie wiedzy o danej miejscowości. Polegał on na przechodzeniu z punktu do punktu odpowiadając na pytania w aplikacji. Po prezentacji uczniowie zostali podzieleni na grupy, każda z nich dostała tablet z aplikacją do questingu, router i ruszyła na zdobywanie kolejnych punktów na całej długiej trasie. Pierwszy punkt miał miejsce pod wielkim muralem i polegał na odgadnięciu 3 typowych produktów regionu znajdujących się na ściennym malowidle: serów, jabłek i wina. Kolejne pytanie dotyczyło herbu znajdującego się na frontowej ścianie parafialnego kościoła. Następny punkt znajdował się przy budynku gminy Penalva do Castelo. Uczniowie ruszyli następnie prosto do miejskiego parku, gdzie odszukali następne punkty kontrolne. Poszczególne grupy uczniów mogły podziwiać na całej trasie questingowej wiele oryginalnych obiektów architektury i sztuki oraz cudów natury, ucząc się przy okazji o tym mieście. Gdy wszyscy dotarli do miejsca piknikowego, czekały na nich już kiełbaski z grilla i wiele innych specjałów kuchni portugalskiej. Każdy spędził razem miło czas rozmawiając i integrując się. Po długim odpoczynku grupy kontynuowały questing. Po zakończeniu rajdu uczniowie dotarli do szkoły gdzie zostali odebrani przez rodziny goszczące. Około 19 wszyscy uczniowie zebrali się na dyskotece w szkole, gdzie bawili się i tańczyli, delektując się różnymi słodkimi i słonymi przekąskami oraz napojami przygotowanymi przez rodziców. Po wielogodzinnej zabawie wszyscy długo żegnali się, niektórzy ze łzami w oczach.
Erwin P., 1LOA
Refleksje uczestników mobilności
Udział w programie Erasmus+ był dla mnie wyjątkowym przeżyciem, które zapamiętam na zawsze. Spotkałam tam niezwykłych ludzi, którzy wzbogacili moje życie swoimi doświadczeniami, kulturą i różnorodnymi perspektywami. Codzienne rozmowy i wspólne aktywności pozwoliły mi nie tylko nawiązać silne więzi z osobami z całego świata, ale także znacznie podnieść moje umiejętności językowe. To doświadczenie było nieocenione i serdecznie polecam je każdemu.
Łukasz W.,2c
Dzięki programowi Erasmus+, który był dla mnie niezwykłym doświadczeniem i na długo pozostanie w mojej pamięci, poznałam niesamowite osoby. Każda z tych osób wnosiła coś wyjątkowego do mojego życia, dzieląc się swoimi doświadczeniami, kulturą i spojrzeniem na świat. Dzięki codziennym rozmowom i wspólnym aktywnościom mogłam nie tylko zbliżyć się do ludzi z różnych zakątków świata, ale także znacząco poprawić swoje umiejętności języka angielskiego. Uważam, że było warto wziąć udział w tym programie i zdecydowanie polecam wszystkim.
Julia S.,2c
Wyjazd do Portugalii był dla mnie naprawdę wyjątkowy. Poznałem trochę kulturę tego kraju i zauważyłem, że niewiele różnimy się od siebie, mamy podobne zainteresowania i wiele nas łączy. Najważniejsze dla mnie było to, że mogłem doświadczyć pracy w międzynarodowym środowisku, co bardzo wzbogaciło moje umiejętności komunikacyjne. Najlepsze dla mnie były zajęcia sportowe w szkole, zwiedzanie stadionu Dragao w Porto i czas spędzony nad oceanem.
Ihor K.,1LOA
Był to dla mnie wyjątkowy czas, ponieważ poznałem wiele wspaniałych ludzi. Trudno było się z nimi rozstać. Wspólne zajęcia, poznanie kultury, kuchni i architektury regionu – wszystko to będę długo wspominał.
Erwin P., 1LOA>br>
Projekt Erasmus + Let’s do IT bardzo rozwinął moje umiejętności z języka angielskiego oraz umiejętność pracy w grupie. Mogłem poznać portugalską kulturę oraz popróbować pysznych potraw. Jeżeli ktoś zaproponowałby mi udział jeszcze raz zgodziłbym się bez zastanowienia.
Igor B., 1c
SPRAWOZDANIE Z MOBILNOŚCI GRUPOWEJ W MAX-PLANCK-GYMNASIUM W DELMENHORST W RAMACH PROJEKTU ERASMUS+
Dzień 1 - Niedziela, 25.02.2024
Pierwszego dnia w dzień wylotu z Polski zebraliśmy się wszyscy na peronie Dworca Głównego w Rzeszowie około godziny 7.00. Zaraz po zbiórce ruszyliśmy w podróż pociągiem na lotnisko w Krakowie. Niektórzy z nas byli bardzo zestresowani lotem, ponieważ kilkoro z nas nigdy nie leciało samolotem. Jednak mimo naszych obaw lot przebiegł bardzo pomyślnie i dolecieliśmy do Monachium, skąd mieliśmy mieć następny lot do Bremy. Po przylocie na lotnisko w Bremie poznaliśmy rodziny, u których mieliśmy mieszkać. Na miejsce dotarliśmy około godziny 20. Wszyscy miło nas przyjęli w swoich domach. Po kolacji zakończył się nasz pierwszy dzień za granicą.
Maja K. 1LOB
Dzień 2 - Poniedziałek, 26.02.2024
W poniedziałek ok. godziny 9.00 wszyscy uczestnicy wymiany pojawili się w szkole. W stołówce szkolnej powitał nas zespół muzyczny prezentując znane utwory muzyki rozrywkowej. Następnie wystąpiła Pani Dyrektor szkoły, w swoim przemówieniu podkreślała, jak ważna jest w obecnych czasach w Europie współpraca młodzieży. Następnie każdy kraj przedstawił się krótko, każdy z nas także powiedział kilka słów o sobie w j.angielskim. Przedstawiliśmy również filmik reklamujący naszą szkołę. Wszystkie zespoły otrzymały specjalnie z tej okazji zaprojektowane koszulki z logo projektu oraz materiały reklamujące miasto i szkołę.
Po części oficjalnej udaliśmy się do biblioteki, gdzie wzięliśmy udział w zabawach integracyjnych. Lepszemu poznaniu się sprzyjała także popołudniowa wizyta w kręgielni. Cała sala była tylko dla nas. W grze wzięli udział zarówno goście jak i niemieccy koleżanki i koledzy oraz także nasi opiekunowie.
Po wizycie w kręgielni wszyscy udali się do domów. Tak minął pierwszy dzień zajęć w Max-Planck-Gymnasium w Delmenhorst.
Mateusz B. 1LOA
Dzień 3 – Wtorek, 27.02.2024
Około godziny 7.50 uczestniczyliśmy w lekcjach z naszymi koleżankami i kolegami z Niemiec, później około godziny 8 .35 spotykaliśmy się przed szkołą, aby udać się na dworzec kolejowy w Delmenhorst, a następnie pojechaliśmy do Bremy.
Po przyjeździe do miasta uczestniczyliśmy w zajęciach z podziałem na dwie grupy: muzyczną i artystyczną. Grupa muzyczna udała się na warsztaty z gry na skrzypcach, a grupa plastyczna udała się do muzeum, gdzie przeprowadzali wspólnie z przewodniczką analizę obrazów pod kątem zdrowia psychicznego oraz uczestniczyli w zajęciach, na których malowali to, czego się boją lub obawiają. Następnie około godziny 13 uczniowie udali się na obiad w wybranych przez siebie restauracjach m.in. McDonald’s. My, po zjedzeniu lunchu, udaliśmy się na zwiedzanie miasta, gdzie obejrzeliśmy katedrę gotycką od środka i od zewnątrz, kupiliśmy magnesy, zjedliśmy lody i zrobiliśmy zakupy. Po wizycie w sklepach bawiliśmy się na przydrożnym placu zabaw. Około godziny 14 udaliśmy się na dalsze zwiedzanie miasta, m.in. do najmniejszego domku, który można wynająć oraz starej dzielnicy rybackiej Schnoor z urokliwą zabudową.
O godzinie 15. 20 spotkaliśmy się pod statuą rycerza Rolanda z resztą grupy i udaliśmy się na dworzec kolejowy, aby wrócić do Delmenhorst. Po powrocie do miasta uczniowie mieli czas wolny, który spędzali z rodzinami. Od godziny 18 odbywał się w szkole wieczór gier planszowych, podczas którego uczniowie brali udział w wielu zorganizowanych przez gospodarzy grach oraz częstowali się przyniesionymi smakołykami. Podczas tego spotkania odbyła się także runda gry w chowanego na świeżym powietrzu. Po godzinie 20 uczniowie udali się do domów.
Magdalena K. 1dt
Dzień 4 - Środa, 28.02.2024
28 lutego o godzinie 7:50 moja grupa uczestnicząca w projekcie rozpoczęła zajęcia międzynarodowe. Rano wstałam o godzinie 6:00 wraz z Amelie - moją 'host siostrą'. Po zjedzeniu śniadania wyruszyłyśmy rowerami do szkoły. Nie miałyśmy razem lekcji jak w poprzednich dniach, lecz zaczęłam ten dzień pełna uśmiechu na "smiling activity". Pracując w grupie, robiliśmy wiele rzeczy, by rozluźnić atmosferę, by lepiej się poznać i nie być tak spiętym. Następnie wszyscy mogliśmy wybrać dwie aktywności, w które chcielibyśmy się zaangażować. Mieliśmy do wyboru: yoga, rysunek, sport, drama, kreatywne pisanie.
Ja wybrałam yogę i dramę. Na pierwszej aktywności mogłam się rozluźnić, porozciągać i odprężyć. Na tych zajęciach skupia się przeważnie na oddechu i zneutralizowaniu stresu, co - moim zdaniem - powinno być priorytetem. Na dramie zaczęliśmy od rozluźnienia się, jak i od poprawy atmosfery. Mogliśmy wdać się w różne uczucia: złość, radość, zwycięstwo itp. Dzięki temu wyładowaliśmy różne emocje. Pod koniec zajęć rysowaliśmy ilustrację naszej wymyślonej postaci książkowej, dzięki czemu mogliśmy poznać odrobinę siebie.
Nastał czas na lunch, na który dostaliśmy bardzo dobrą pizzę. Mieliśmy jej kilka rodzajów, dlatego każdy mógł znaleźć coś dla siebie. O 13:40 skończyłam zajęcia w szkole i udałam się z Amelie do domu, oczywiście podróżowałyśmy rowerami. W czasie wolnym po szkole oglądałam wraz z moją “host siostrą” film na Netflixie.
O 17:00 zebraliśmy się obok szkoły, by wyjechać pociągiem do Bremen na "afterwork concert". Byliśmy w filharmonii Die Glocke, gdzie mogliśmy posłuchać orkiestry filharmoników bremeńskich. Najbardziej podobał mi się fragment występu, gdy dwóch muzyków stało na dwóch końcach sali i nawzajem odpowiadało sobie grą na waltorni. Cała muzyka była bardzo przyjemna. Moim zdaniem duże brawa należały się dyrygentowi, gdyż zrobił dobrą robotę.
O 20:12 wróciliśmy do Delmenhorst, gdzie mama Amelie nas odebrała. Osobiście bardzo podobał mi się ten dzień. Był inny niż każdy dotychczas, a dzięki wielu atrakcjom mogłam poznać mnóstwo osób z innych krajów, na przykład z Rumunii, Łotwy, Włoch czy Niemiec. Bardzo się cieszę, że wzięłam udział w tej międzynarodowej wymianie.
Kasia K. 1d
Dzień 5 – Czwartek, 29.02.2024
Wstałam o 6.20 i po zjedzeniu śniadania oraz przygotowaniu się do szkoły pojechałyśmy rowerami z Josephine na zajęcia do szkoły. Ok 8.00 rozpoczęły się zajęcia integracyjne tzw."smiling activity". Następnie zostaliśmy podzieleni na 9 grup międzynarodowych, które miały opracować wywiady na tematy związane ze zdrowym stylem życia. Każda grupa sama zdecydowała, na jakim konkretnym temacie chce się skupić. Po intensywnej pracy grupowej zjedliśmy obiad w szkolnej stołówce. Po 13 wróciłam do domu z Josephine i grałyśmy razem w domu. Ok 15 spotkałam się z całą polską grupą w mieście. Wieczorem ok. 19.00 wszyscy udali się do szkoły aby wziąć udział w imprezie pożegnalnej. Były tańce międzynarodowe, karaoke, słuchanie muzyki, gry planszowe, wspólne rozmowy, zabawa w chowanego. Ciężko było rozejść się do domów. To był bardzo udany dzień.
Emilia P. 1dt
Dzień 6 - Piątek, 01.03.2024
Większość z nas wstała o godzinie około 6.30, zjedliśmy śniadanie, porozmawialiśmy z naszymi “host rodzinami” i wyjechaliśmy rowerami do szkoły. Około godziny 7.40 wszyscy dojechaliśmy na miejsce i spotkaliśmy się w jednym z budynków szkoły. O godzinie 7.50 w bibliotece odbyły się zajęcia, które miały na celu nas rozbudzić i zapewnić nam dobry humor. Po zajęciach mieliśmy 10-15minut przerwy na rozmowę, zjedzenie czegoś lub na chwilę odpoczynku. Po przerwie kończyliśmy nasze podcasty, nagranie piosenki razem z naszymi koleżankami i kolegami z innych krajów, nad którymi pracowaliśmy również poprzedniego dnia. Po zakończeniu prac nad naszymi projektami wysłaliśmy je do naszych nauczycieli i mieliśmy trochę wolnego czasu czekając, aż do szkoły przyjedzie prasa. W oczekiwaniu na dziennikarzy z “Weser Kurier” i “Delmenhorster Kreisblatt” nasi nauczyciele przygotowali kody QR, dzięki zeskanowaniu ich mogliśmy zobaczyć każdą pracę wykonaną przez nas. Po dotarciu prasy do szkoły zrobiliśmy sobie wspólne zdjęcia oraz nasza koleżanka Magda udzieliła wywiadu na temat całego wyjazdu. Po zrobieniu zdjęć, udzieleniu wywiadów przeszliśmy do ceremonii zamykającej cały wyjazd. Każdy kraj powiedział od siebie parę słów na temat swoich osobistych wrażeń wyniesionych podczas całego spotkania. Gdy zakończyliśmy ceremonię, mieliśmy tyle czasu, ile tylko potrzebowaliśmy, by pożegnać się z naszymi koleżankami i kolegami z innych krajów. Po pożegnaniu rozeszliśmy się do naszych “host rodzin”, które dla każdego z nas coś zaplanowały.
Anna J. 2LOA
Dzień 7 – Sobota , 02.03.2024
2.03.2024 – Dzisiaj obudziłem się o 8:40 z myślą, że jest wylot i pożegnanie z rodziną goszczącą. Zszedłem na dół ze swojego pokoju i pożegnałem się z tatą mojego “host kolegi”, ponieważ musiał wyjechać. Później na śniadaniu opowiadaliśmy sobie z Aleksandrem łamańce językowe w naszych ojczystych językach. Po śniadaniu korzystałem z ostatnich chwil możliwości zabawy z rodziną goszczącą. Był to cudowny czas. Za chwilę już musieliśmy się zbierać, pakować walizki do samochodu, żegnać się z częścią rodziny, która została w domu. Pojechaliśmy na lotnisko, później ostatnie pożegnania i wylot z Bremy do Monachium. Po około 1.5h lotu znaleźliśmy się w Bawarii, aby zdążyć na kolejny lot musieliśmy biec albo chociaż bardzo szybko iść, ponieważ mieliśmy bardzo mało czasu między przylotem a odlotem. Kiedy dolecieliśmy do Krakowa ponownie musieliśmy się bardzo spieszyć, aby zdążyć na odjazd pociągu z Krakowa do Rzeszowa. Po przyjeździe i powrocie do domów, to był już koniec niemieckiej części Erasmusa.
Szymon K. 1dt
Refleksje uczestników mobilności:
"Uważam, że wyjazd był bardzo kształcący. Pomógł nam rozwijać nasze umiejętności językowe oraz poznać nowych ludzi. Wyjazd przyniósł nam wiele emocji, atmosfera była miła."
Maja K. 1LOB
"Podróż zleciała szybko. Wycieczka do Bremy była bardzo ciekawa, architektura tam jest wspaniała. Praca w grupach była przyjemna, wszyscy dobrze dogadywali się w języku angielskim. Niestety, wizyta minęła bardzo szybko i musieliśmy się pożegnać z nowo poznanymi osobami."
Kasia K. 1dt
"Wyjazd pozwolił mi usprawnić komunikację w języku angielskim. Zaznałem kultury niemieckiej, ale też rumuńskiej, włoskiej i łotewskiej od innych uczestników. Wyjazd był dla mnie nowym doświadczeniem, wiele się nauczyłem, zdecydowanie pojechałbym jeszcze raz."
Wojciech M. 1dt
"Podczas wyjazdu polubiłem grupę z Rumunii."
Mateusz B. 1LOB
"Wyjazd bardzo mi się podobał. Moją ulubioną częścią była wycieczka do Bremy i impreza wieczorem."
Magdalena K. 1dt
"Wyjazd był bardzo fajny, a najbardziej podobało mi się zwiedzanie Bremy z kolegami i koleżankami. Ludzi, których tam poznałam, bardzo polubiłam, a nawet z niektórymi mam kontakt do teraz. Z miłą chęcią pojechałabym jeszcze raz."
Emilia P. 1dt
"Dla mnie ten wyjazd był niesamowitym doświadczeniem. Bardzo się cieszę, że miałam możliwość poznać tyle wartościowych ludzi i spędzić z nimi dobry czas."
Anna J. 2LOa
"Podobało mi się, podszlifowałem swój język angielski"
Szymon K. 1dt
Zasoby cyfrowe (produkty projektu):