Technicy organizacji reklamy w hiszpańskiej Ubedzie

Materiał opracowany przez: Józef Stalec, •  opublikowano: 29 grudnia 2016

W dniach od 26 września do 15 Października 2016 roku grupa 12 uczniów naszej szkoły (kształcących się w zawodzie technik organizacji reklamy) wzięła udział w trzytygodnowym stażu w Hiszpańskiej Ubedzie. Staż realizowany był w ramach projektu: "Kompetencje zawodowe – mój kapitał europejskiego sukcesu" w ramach programu Erasmus+ (konkurs 2015 – Akcja 1.Mobilność uczniów i kadry). Opiekunem grupy uczniów był Józef Stalec - nauczyciel języka polskiego. Projekt zrealizowaliśmy wspólnie z firmą EuroMind (http://www.euromind.es).

Zdjęcie: 101.jpgZdjęcie: 103.jpgZdjęcie: 1.jpg
Zdjęcie: 107.jpgZdjęcie: 106.jpgZdjęcie: 105.jpg

Podróż do Hiszpanii rozpoczynamy autokarem firmy "Luna" z Rzeszowa na lotnisko w Balicach. Potem, niemal czterogodzinny lot liniami Ryanair do Malagi jest dla większości z nas pierwszym w życiu, więc wrażenia też były niepowtarzalne i pozostaną niezapomniane. Trasę z Malagi do Ubedy pokonujemy autokarem. Trwa nieco dłużej niż lot samolotem, ale jest wygodna i pozwala nam poznać bliżej hiszpański krajobraz z niekończącymi się plantacjami oliwek. W Ubedzie, w rezydencji przy ulicy Carretera de Vilches 24, wita nas Pani Karolina - koordynatorka ze strony EuroMind. Przedstawia nam warunki zamieszkania, wręcza mapę Ubedy, omawia harmonogram stażu, podaje wszelkie dane i telefony kontaktowe oraz klucze do naszych pokojów. Po spotkaniu idziemy na kolację, a po niej niektórzy z nas wybierają się na krótki na spacer po najbliższej okolicy.

Zdjęcie: 109.jpgZdjęcie: 11.jpgZdjęcie: 110.jpg
Zdjęcie: 113.jpgZdjęcie: 115.jpgZdjęcie: 112.jpg

Pierwszy tydzień zajęć merytorycznych podczas stażu rozpoczynamy od wprowadzenia w tematykę szkolenia – poznajemy szczegółowy harmonogram i plan szkolenia, zakładane efekty jego realizacji, poznajemy firmy, w których odbywamy praktykę. Rozpoczynamy również pierwsze zajęcia na 15-godzinnym kursie języka hiszpańskiego, prowadzonym przez Panią Monikę, rodowitą Hiszpankę. Ten tydzień umożliwia nam również poznanie historii, kultury, zabytków i życia codziennego mieszkańców Ubedy. Miasteczko liczy ponad 35 tysięcy mieszkańców, położone jest na malowniczym wzgórzu La Loma. Założone zostało w IX wieku przez Arabów. A w 2003 roku znalazło się na światowej liście dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego UNESCO. W trakcie spaceru po mieście poznajemy siedzibę EuroMind, a przede wszystkim zwiedzamy zabytkową część miasta i jego najważniejsze zabytki. Szpital Santiago, oprócz pełnienia funkcji kościoła, panteonu i pałacu, służył również do udzielania pomocy najuboższym pacjentom. Obecnie odbywają się w nim koncerty, wystawy, konkursy szachowe czy konferencje.

Zdjęcie: 116.jpgZdjęcie: 119.jpgZdjęcie: 121.jpg
Zdjęcie: 15.jpgZdjęcie: 14.jpgZdjęcie: 16.jpg

Królewski Pałac Alcazar zbudowany został w stylu mudejar, a jego początki sięgają XI wieku, kiedy rezydowali w nim przedstawiciele kalifatu kordobańskiego. Kościół Świętego Pawła budowany był od XIV do XVI wieku. Pałac Vazquez de Molina, zwany też Pałacem Łańcuchów, z uwagi na dekoracyjne łańcuchy, zwisające z fasady budynku pełni obecnie funkcję ratusza miejskiego Na jego fasadzie dostrzegamy wizerunki praludzi, od których podobno miały się wywodzić arystokratyczne rody Ubedy. Muzeum Archeologiczne mieści się w budynku w stylu mauretańskim i gromadzi znaleziska z czasów prehistorycznych, kultury agaryckiej, okresów iberyjskiego i rzymskiego oraz epoki Wizygotów i Arabów. Docieramy na Plac Hiszpański, powstały na terenie parku Marii Luizy w 1928 roku, specjalnie na wystawę iberoamerykańską. Z kolei najbardziej znanym budynkiem w Ubedzie jest Kaplica Świętego Salwadora (inna jej nazwa to Kościół Zbawiciela), będąca jednym z najlepszych przykładów hiszpańskiego renesansu w architekturze. Służyła jako kaplica pogrzebowa rodziny Molina i ich panteon, a wyróżnia się unikatowymi złotymi zdobieniami naw, prezbiterium i fasadą wykonaną w stylu plateresco.

Zdjęcie: 23.jpgZdjęcie: 26.jpgZdjęcie: 20.jpg
Zdjęcie: 34.jpgZdjęcie: 35.jpgZdjęcie: 28.jpg

W trakcie spaceru prowadzimy rozmowy o innych ciekawych miejscach w Ubedzie. Takim na pewno jest Synagoga del Agua (Synagoga Wody), muzeum znajdujące się w żydowskiej świątyni, przedstawiające życie dawnych wyznawców judaizmu z Úbedy. Pod koniec tego spaceru po miasteczku docieramy pod jego Mury Obronne, pełniące kiedyś strategiczną funkcję ze względu na swe położenie przy granicy z arabskim królestwem Granady. Z ich szczytu podziwiamy piękną panoramę z plantacjami drzew oliwnych, otaczającymi miasto oraz pasmo górskie Sierra de Cazorla. Nasz pobyt w Ubedzie zbiega się z jej świętem, tzw. La Feria de Ubeda, obchodzonym na przełomie września i października. La Feria przebiegała na wielu arenach (włącznie z coridą), a my (pod koniec pierwszego i na początku drugiego tygodnia stażu) najczęściej idziemy na obrzeża miasta, gdzie na wielu scenach bawią się Hiszpanie, słuchają koncertów i występów różnych artystów, gdzie rozkłada się niezwykle atrakcyjny Lunapark, z którego uciech niektórzy z nas korzystają. Część stażystów wybiera się przy okazji święta Ubedy na tzw. tapas, podczas którego mają okazję skosztować rozmaitych hiszpańskich dań.

Zdjęcie: 4.jpgZdjęcie: 39.jpgZdjęcie: 44.jpg
Zdjęcie: 45.jpgZdjęcie: 53.jpgZdjęcie: 56.jpg

Drugi tydzień stażu, prócz zajęć merytorycznych, to dwie wycieczki w ramach programu kulturowego. Najpierw odwiedzamy Baezę, miasto powstałe w miejscu rzymskiej osady Baetia (czyli "szczęśliwe miasto"). Mieszkał tu w pierwszej dekadzie poprzedniego wieku słynny hiszpański poeta Antonio Machado, a dzisiaj można tu go "spotkać" – zastygłego w rzeźbie, siedzącego w skupieniu z tomikiem poezji na ławeczce. Baeza posiada wspaniałe historyczne centrum, pełne zabytkowych budynków i wyjątkowy taras widokowy na dolinę Gwadalkiwiru. Największy jej rozkwit nastąpił w XV i XVI wieku, gdy stała się główną metropolią Andaluzji. W 1542 roku powstał tu jeden z pierwszych uniwersytetów hiszpańskich, w którym obecnie mieści się liceum.

Zdjęcie: 6.jpgZdjęcie: 58.jpgZdjęcie: 57.jpg

Serce miasta stanowi otoczony okazałymi renesansowymi pałacami niewielki Plac Wszystkich Ludzi. W jego centralnym punkcie znajduje się Fontanna Świętej Marii w kształcie rzymskiego łuku triumfalnego. Jedną z pierzei placu zamyka renesansowa Katedra Narodzenia Najświętszej Maryi Panny, trójnawowa świątynia wzniesiona w 1593 roku na ruinach starego meczetu (pozostałości meczetu można dostrzec w cokole dzwonnicy i krużganku). Inne ważne i ciekawe zabytki Baezy to m.in. izabeliński Pałac de Jabalquinto, późnoromański Kościół Świętego Krzyża i Ayuntamiento - ratusz i urząd miasta w stylu plateresco (z bogato zdobioną fasadą, pięknymi balkonami i licznymi herbami; pierwotnie mieścił tu się sąd i więzienie, stad posiadał dwa niezależne wejścia), stara giełda zbożowa La Alhóndiga z XVI wieku, budynek XVI-wiecznej rzeźni, wieża zegarowa z XII wieku (pełniła wtedy funkcję obronną). Na koniec spaceru po Baezie dotarliśmy do tarasu widokowego, skąd mogli podziwiać pasmo górskie Sierra Nevada, oliwne gaje prowincji Jaen (z uwagi na malownicze górskie krajobrazy nazywanej Szwajcarią Andaluzyjską) i dolinę rzeki Gwadalkiwir.

Zdjęcie: 63.jpgZdjęcie: 62.jpgZdjęcie: 66.jpg
Zdjęcie: 72.jpgZdjęcie: 75.jpgZdjęcie: 70.jpg

W sobotę zaś wraz z dwiema przedstawicielkami organizacji przyjmującej EuroMind wyjeżdżamy w ramach aktywności kulturowej do Malagi, miasta położonego u podnóża Gór Betyckich, będącego dużym portem handlowym, stocznią i bazą marynarki wojennej, ale także jednym z największych kurortów turystycznych Morza Śródziemnego. W tym mieście na świat przyszli m.in. Pablo Picasso i Antonio Banderas, a jego niezwykła historia sięga aż VIII w. p.n.e., kiedy przybyli tu Fenicjanie i założyli Malagę. Zwiedzanie rozpoczynamy od Katedry Santa Iglesia Catedral Basilica de la Encarnacion, wznoszonej pomiędzy 1528 a 1782 rokiem. Nazywana jest ona La Manquita, czyli "jednoręka kobieta", co wynika z faktu, że druga wieża nigdy nie została ukończona. Pieniądze przeznaczone na jej wykończenie trafiły do mieszkańców Mobile w Stanach Zjednoczonych, dotkniętego trzęsieniem ziemi. Następnie wąskimi, urokliwymi uliczkami docieramy przed Muzeum Picassa, mieszczące się w szesnastowiecznym Pałacu de Buenavista. Mieści ono ponad 200 eksponatów związanych z najsłynniejszym "synem" Malagi.

Zdjęcie: 79.jpgZdjęcie: 76.jpgZdjęcie: 8.jpg
Zdjęcie: 84.jpgZdjęcie: 85.jpgZdjęcie: 89.jpg

Później przechodzimy pod ruiny Teatru Rzymskiego, którego wybudowanie datuje się na II w. n. e., a odkrytego dość przypadkowo, gdy robiono wykopy pod nową budowlę! Zamek Gibralfaro, nazywany latarnią morską, to następny etap naszej wędrówki po Maladze. Został wzniesiony w I połowie XIV w. Wybudowano go na górze o wysokości 131 m. n. p. m. i miał bronić dostępu do innej, starszej twierdzy Alcazaby. Ta zaś była jedną z największych muzułmańskich budowli militarnych, wzniesioną w I połowie IX wieku. Następnie udajemy się na punkt widokowy, z którego podziwiamy Malagę, jej port, ogromną arenę korridy. Po zejściu ze wzniesienia przechodzimy obok Palacio de Aduana - pierwotnie urzędu celnego i ogrodu botanicznego w Parku de la Aameda. Pod koniec ubiegłego stulecia ta część Malagi przeszła transformację, zrekultywowano teren nadbrzeża i w ten sposób mógł powstać ogród (wcześniej tu było morze!). Oficjalne liczby podają, że znalazły tu schronienie pisklęta wielu gatunków ptaków i rośnie blisko 160 różnorodnych gatunków roślin i drzew. Stamtąd przechodzimy na plażę Malagueta, gdzie każdy mógł opalać się na urokliwym wybrzeżu Costa del Sol i zażywać morskiej kąpieli. Ostatnią godzinę pobytu w Maladze przeznaczamy na zakupy i spacer po jej części handlowej.

Zdjęcie: 97.jpgZdjęcie: 93.jpgZdjęcie: 94.jpg

Po weekendowych podróżach, w trzecim tygodniu stażu powracamy do realizacji programu stażu i jego podsumowania. Zrealizowaliśmy go w takich firmach, jak Balta Fotografo, EuroMind, Luminosos Ruvira, Artifactum Soluciones Creativas S.L. - z Ubedy, Graficas Disa, In live producciones - z Linares, Seridem, Publikey - z Baezy. Program stażu był bogaty i urozmaicony. Skupiał się na naszym przygotowaniu do pracy na stanowisku WEB DEVELOPER ASISTANT oraz GRAPHICS DESIGNER ASISTANT. Podczas stażu między innymi wspieraliśmy pracę projektantów graficznych, poznawaliśmy strategię projektowania przekazu z użyciem narzędzi graficznych (grafika rastrowa/wektorowa), doskonaliliśmy użycie systemów CMS do zarządzania treścią, układem dokumentów i stron publikowanych w Internecie, przygotowywaliśmy i edytowaliśmy materiały tekstowe oraz graficzne na strony WWW, doskonaliliśmy stosowanie oprogramowania do cyfrowej edycji zdjęć – Photoshop, uczestniczyliśmy w kreowaniu założeń projektowych poprzez pracę w grupie („burza mózgów”, opracowanie briefu reklamowego), uczyliśmy się zastosowania narzędzi i technik DTP. Kończymy również zajęcia z języka hiszpańskiego. W trakcie kilkunastogodzinnego kursu m. in. uczyliśmy się podstawowych zwrotów, doskonaliliśmy znajomość hiszpańskiego alfabetu i słownictwa zawodowego, uczestniczyliśmy w grze miejskiej, która pozwalała sprawdzić nasze umiejętności komunikowania się w naturalnych warunkach.

Zdjęcie: Uliczka.jpgZdjęcie: 99.jpgZdjęcie: Zabytki.jpg

W ostatni dzień pobytu w Ubedzie odbyło się spotkanie z naszymi opiekunkami ze strony EuroMindu, paniami Karoliną i Moniką. Każdy uczeń prezentował i oceniał swój staż. Otrzymaliśmy certyfikaty jego ukończenia, poznaliśmy swoje oceny z praktyki i nastał czas pożegnania z naszymi paniami, także tymi, które przygotowywały nam posiłki, dbały o czystość naszych pokoi. Zaraz po 23-ej podjeżdża nasz bus i ruszamy w drogę powrotną. Do Malagi docieramy po drugiej w nocy, wchodzimy na teren lotniska i czekamy na wszystkie formalności związane z odprawą. O 6.40 wzbijamy się w powietrze, by po kilku godzinach wylądować w Balicach, a przed 13-tą zameldować się w Rzeszowie, gdzie czekają na nas najbliżsi. Nasza przygoda z Hiszpanią dobiegła końca, ale będziemy długo powracać do tego kraju i do jego mieszkańców, do naszych opiekunów i współpracowników z firm, w których odbywaliśmy staż, do naszych opiekunek ze strony instytucji przyjmującej!